25 desember 2006

Engler og nisser i snøen

Julen er magisk. Det kan man si. Jeg fremholder stadig følgende: Jula har blitt allemannseie - og alle vil eie jula. Det er nisser, gaver, kjøpesenter, julegrøt og grønnsåpelukt om hverandre. Jula blir en julegrøt - grøtet med alle sin mening om hva jul er.

Jeg har en klar tanke: jula tilhører hvem som helst - gjerne for meg. Men når det blir en kjempemix med nisser og engler - ja, da har du en jul slik det er blitt - men som jeg personlig er litt skeptisk til. Jeg har ikke så mye imot nisser. Jeg synes bare det er litt pussig at denne rødkledde tjommyen skal bli selve ikonet på jula...

Jeg er faktisk litt stridslysten på at, i allefall jeg selv som kristen, skal kjempe litt for å holde på hva jula egentlig er. Altså ikke nødvendigvis presse noen "kristen jul" på noen - men: HALLO! Hva er jula om du ikke enten feirer Jesu Kristi fødsel eller feirer at sola har snudd? Jeg vet det hører floskel ut: men rett svar er: en kjøpefest som er i ferd med å gå av hengslene!

Hvert år er det salgsrekorder. Nye salgsrekorder. Hvert år!?!
Jeg har en jobb hvor jeg blant annet er heldig å får snakket med folk som er veldig nye i Norge. Mange kommer fra land hvor livsstandarden er dramatisk mye enklere enn her... Hvis du ser for deg kjøpesenterene - eller handlemønstrene til en gjennomsnittlig nordboer (unisex for nordmann eller nordkvinne) - hvordan tror du det fortoner seg for to øyne som nettopp kommer fra en annen kant av verden?

Tror det nærmeste synonymet er "sirkus".

I dette spriket finner jeg meg selv. I en dragning mellom denne "må-ha-til-jul"-hypen (for enkelthets skyld: nissland) og "julen-er-faktisk-litt-magisk-også"-opplevelsen (engler over Bethlehem). Det er det markedsbevisste jaget versus det hellige og uforklarlige.

Mulig det er alderen - men julen i Norge begynner å fortone seg som mer og mer usmakelig for meg. Og jeg ønsker ikke å bli oppfattet som surmaget av den grunn. Det er bare at julen hos oss blir mer og mer et uttrykk for hvor ujevn fordeling det er i verden.
...jeg er bare usikker på hvor lenge jeg vil være med på det - og om jeg er villig til å betale "prisen" det vil koste.

Greit at jeg ikke kan stoppe samfunnets grøting. Men, jaggu: jeg VET at jeg kan være med å skape en forskjell. Må bare finne ut om jeg vil, først.

I mellomtiden får nisser og engler ligge og smårote i snøen... det absolutte bildet på mixen som gjør at "alle" kan eie jula. Håper bare de ikke får barn...

...det holder med det ene barnet vi allerede feirer til jul.

Ingen kommentarer: